Om oss

Candy: en framgångsrik historia, från den första tvättmaskinen till apparater som är anslutna via WiFI. 

Candy producerade den första italienska tvättmaskinen 1945 och uppfann den moderna frontmatade tvättmaskinen i slutet av 50-talet.

Idag är Candy ett internationellt varumärke och erbjuder ett komplett utbud av fristående och inbyggda apparater med de mest avancerade teknologierna.

De är tillverkade i Italien med utmärkt design, funktion och prestation. Genom åren har uppdraget vart densamma: att möta kundernas behov med innovativa men lättanvända och prisvärda produkter.

HISTORIA

Candy Matic

1945/1955

Under 1945-talet upptäckte Eden Fumagallis mekanikverkstad modell 50, den första italienska tvättmaskinen: maskinen skulle presenteras för allmänheten i Milanos mässa 1946. Som inspiration av refrängen från låten "Nat King Cole", döptes företaget till Candy. Efter att ha patenterat den första diskmaskinen, lanserade Candy modell 45 - en diskmaskin med 3 kg lastkapacitet, värme- och avloppspump. 1954 kommersialiserade företaget Candy Matic med påståendet "...tack så mycket, det är Candy."

Candy Bi-matic

1955/1965

Under 1955 öppnade Candy sitt första utländska dotterbolag i Frankrike, och som följd öppnades ett i Tyskland 1958. Under 1957 lanserades Bi-Matic, den första semi-automatiska tvättmaskinen med sköljning och centrifugering. Ett år senare kom Automatic Candy, den första automatiska tvättmaskinen.

Mellan 1959 och 1961 byggdes den nya fabriken i Brugherio (MB). De toppmoderna tvättmaskinerna har en oval balja och möjlighet till halv last, precis som Superautomatic 5, som presenterades av Candy 1963.

 

Candy Stipomatic

1965/1975

Den första diskmaskinen från Candy går tillbaka till 1966: den heter Stipomatic och har 3 separata fack med uppdelad tvätt.

Under 1968 var Superautomatic 98 den första tvättmaskinen med 6 program och biologisk blötläggning.

Mellan 1970-1971 började produktionen av de första köken och kylskåp, med förvärvet av Kelvinator. Nya Candy produkter blev signerade av kända designers och vann utmärkelser som Guldkompassen 1970, för CANDYzionatore C23 designad av Joe Colombo. 

WASHING MACHINE Tempovariant

1975/1985

Candy produkter är alltid tillgängliga, men aldrig som under denna period. Besparingar och miljöpåverkan blev viktiga frågor för Candy under 1977, vilket ledde till lanseringen av kampanjen No Waste med slogan "Candy hjälper dig att inte slösa.

Ljuset, sakerna, rengöringsmedlet". Kylskåpen blev de första som fick den nya NoFrost-tekniken som förhindrar frostbildning och gör de nya tvättmaskinerna mer kraftiga och utrustade med nya tankar och rostfria korgar.

Under 1981 kommersialiserades Candy T3 - den första frysen med 3 fack och 3 olika temperaturer.

Combichef

1985/1995

Under 1985, i samband med dess fyrtioårsjubileum, köpte Candy de två stora italienska varumärkena Zerowatt och Gasfire. Under dessa år öppnade de fabriker över hela världen och fortsatte köpa stora företag som Rosiéres (ledarprodukter för matlagning), Mayc-Otsein (toppmatade tvättmaskiner) och Iberna (kylskåp).

Därmed föddes den innovativa Combichef - den första ugnen med traditionell matlagning och mikrovågor. Denna period var även en stor framgång för rymliga tvättmaskiner som Slimmy och Holiday. 

DISHWASHERS Candy Futura

1995/2005

Under 1995 vände Candy ett halvt sekel och firade förärvningen av Hoover European Appliances, europeiska ledande golvvård produkter.

I det nya årtusendet ändrade Candy sin logotyp och fortsatte att växa - under 2002 hade de exporter till 111 länder.

Samma år föddes deras slogan "Candy can do", som fortfarande används. Under 2004 vann Candy ett rekord med diskmaskinen Candy Futura, som tvättar upp till 15 platsinställningar. Under denna period öppnade även Candy ett kontor i Shanghai, Kina. 

WASHING MACHINE GrandÓ Candy

2005/2010

År 2005 firade Candy 60 år och tillägnade sig Vyatka, det ryska varumärket, ledande i tvättmaskiner.

I mars 2006 lanserades GrandÓ tvättmaskinen med det största porthålet på marknaden juni förvärvade företaget varumärket Jingling - ledande i tvätt i Kina.

Året därpå deltog även turkiska SUSLER i gruppen, specialist på matlagningsprodukter. Under 2009 introducerades induktionshällar i serien, och då lanserades även Duo - en kombination av diskmaskin och multifunktionell elektronisk ugn, i ett standardmått. År 2010 kom revolutionen till torktumlaren med EasyCase - behållaren som samlar kondenserat vatten bakom porthålet.  

Microwaves Candy Ego

2011/2013

Candy presenterade 2011 GrandÓ Evo med Mix Power System-teknik, som tvättar vid 20 ° som 40 °. I köket kom istället Prodige ugnen med dubbelhålighet och dubbelfläkt för att baka samtidigt vid olika temperaturer. År 2012 invidges en ny fabrik för tvättmaskiner i Kina. Candy presenterade Evo Plaisir med Gentle Touch Opening, för toppmatade tvättmaskiner.

Revolution i köket: Krio Vital Evo kylskåp ger bättre bevaring av mat genom No Frost Bio-teknik och luftkontrollsystem. Induktionshällar blev FLEXI, som hade modulära kokzoner. Ugnarna har den största håligheten på marknaden med 78 liter.

Under 2013 fick diskmaskinen EvoSpace ytterligare utrymme för 8 maxi disk, tack vare Maxi Plates. EGO mikrovågsugnar födde samma år. De har en stark personlighet, 5 olika färger och vintage smak. 

Candy Simpli-Fi

2014/2015

Under 2014 slog tvättmaskinen GrandÓVita rekord med den mest effektiva snabbtvätten, tack vare Mix Power systemet + en perfekt tvätt på endast 59 grader. Ugnar och spishällar skapades med unika designer. Diskmaskinen EvoSpace har 16 platsinställningar och slog rekord för kapacitet och flexibilitet.

Tvätt/torkmaskinen Alisè tvättar upp till 8 kg och torkar 5 kg på endast 45 cm. Kylskåpen blev Maxi och nådde en höjd på två meter.

Under 2014 upptäcktes även Simply-Fi, det första utbudet av apparater som kan anslutas via WiFI. År 2015 firade Candy 70 år sedan produktionen av den första italienska tvättmaskinen, och de förberedde sig för att fira många nyheter.

Forskning och innovation

Candy Group fortsätter att förbättras och utveckla teknologi till lättanvända system som är utformade för att förbättra livskvaliteten. Centrumet för innovation, forskning och utveckling är i Italien i Brugherio (MB). Idag, under den digitala tidsåldern, öppnar Candy dörren till ett nytt sätt att leva med apparater - att interagera och kommunicera på ett direkt, enkelt och intuitivt sätt. Gruppforskning och utveckling förverkligade Candy simply-Fi - det första kompletta sortimentet av apparater som är anslutna via WiFI och som kan kommunicera med användare på distans. Candy gör livet enklare!

Kvalitet och miljö

Candy Group använder återvinningsbara material för både produkter och förpackningar. De har aktivt deltagit i definitionen av WEEE, Waste Electrical and Electronic Equipment Directive. Tack vare användningen av den nya teknologin lyckades gruppen uppfylla två prioriteringar: kundnöjdhet och miljöskydd. Produktionsprocessen har designats med målet att minska utsläppen, både i enlighet med bestämmelserna och att minska förbrukningen i samband med användningen av hushållsapparater. 

 

 

Candy Group, med total privat kapital i Fumagalli familjen, är bland en av Europas mest ledande inom området av hushållsapparater. Tvättmaskiner, diskmaskiner, tvätt/torkmaskiner, torktumlare, kylskåp, frysar, spisar och ugnar - inbyggda och fristående - är på toppen av ekologiska och presterande värden. Dess grundläggande princip är kundnöjdhet och över 2000 servicecenter är aktiva i Europa för att tillfredsställa allas behov. Candy Group arbetar med varumärkena International Candy och Hoover, och även de nationella: Hibernate, Jinling, Hoover-Otsein, Rosères, Sûsler, Vyatka, Zerowatt, Gasfire, Helkama-Hoover, Hoover-Grepa och Baumatic.

 

CANDY HOOVER OY                                                 
Tietäjäntie 2 - 02130  Espoo                                     
Tel. +358-9-439.3000 – Fax 00358-9-4393.0030